De gezondheidsvoordelen verbonden met hardlopen

Dat hardlopen goed voor je is, is algemeen bekend. Hardlopen is een relatief gemakkelijke manier om extra lichaamsbeweging te krijgen en je hoeft geen geld uit te geven aan een dure sportschool om het te doen. Je kunt met iemand samen hardlopen, of het alleen doen en je kunt zelf kiezen waarlangs je rent, hoe hard en hoe lang. Daarom hebben velen de sport al ingebouwd in hun dagelijkse of wekelijkse routine. Er zijn echter nog veel meer voordelen aan hardlopen verbonden, die te maken hebben met zowel je lichamelijke als je mentale gezondheid.

Hardlopen helpt je algemene gezondheid

Door regelmatig hard te lopen verbeter je de gezondheid van je hart. De kans op een hartaanval wordt kleiner en je verlengt je levensduur met wel 6 tot 9 jaar. Door hard te lopen vermindert het cholesterolgehalte in je bloed en verhoogt de hoeveelheid goede cholesterol. Je longen gaan er beter van werken en je zal meer lucht kunnen inademen. Ook je immuunsysteem heeft hier voordeel aan en de kans op bloedproppen wordt kleiner.

Hardlopen helpt tegen ziektes

Bij vrouwen kan hardlopen de kans op borstkanker verlagen en voor iedereen wordt de kans op een beroerte ook minder. Mensen die diabetes ontwikkelen hebben voordeel door regelmatig hard te lopen en problemen met een hoge bloeddruk of osteoporose worden er aanzienlijk door verminderd.

Hardlopen helpt bij depressie

Er zijn verscheidene manieren waarop hardlopen kan helpen bij depressie. Al zal het lastig zijn jezelf ertoe te zetten, na even hardlopen voel je je al beter en opgetogener, bijna euforisch. Dit komt door de hormonen die je hersenen aanmaken als je aan het hardlopen bent. Hierdoor kunnen mensen met een verslaving ook zeker voordelen halen uit hardlopen. En als je een mooie route kiest, waarmee je langs een prachtig stukje natuur of een oud stadsdeel komt, kan de omgeving ook helpen je beter te voelen. Om dezelfde redenen kan hardlopen helpen als je gestrest bent. Je kan je verstand even helemaal op 0 zetten en alle zorgen vergeten. Hierdoor slaap je beter en zal je je snel ook beter voelen.

Hardlopen helpt bij gewichtsverlies en je zelfvertrouwen

Door regelmatig hard te lopen zal je je huidige gewicht beter kunnen vasthouden en kan je ook gewicht verliezen. Hardlopen is na crosscountry skiën de beste manier om calorieën te verbranden. Omdat je afvalt en omdat je je doelen begint te bereiken zal je zelfvertrouwen ook beter worden. Je zal merken dat het steeds beter gaat en dat je vrij snel kunt doen wat je in het begin nooit had verwacht.

Waar moet je rekening mee houden als je wilt gaan hardlopen?

Als je van plan bent om te beginnen met hardlopen, zijn er een aantal aandachtspunten die je in acht moet houden.

  • Veiligheid: zo is het belangrijk om altijd je eigen veiligheid voorop te stellen. Ren je ’s nachts, zorg dan dat je zichtbaar bent. Ren niet op wegen waar auto’s hard rijden en loop niet te hard van stapel. Hardlopen is vrij ongevaarlijk, maar vergt veel van je lichaam en je kunt niet na één keer hardlopen al 10 kilometer aan.
  • Uitrusting: ook wat je aandoet is van belang. Een goed paar schoenen zorgt ervoor dat je geen blaren krijgt en dat je voeten geen pijn gaan doen. Ook helpen ze om blessures te voorkomen. Comfortabele kleding en voor vrouwen een goede sport bh zorgen voor ondersteuning en gemak tijdens het rennen. In de winter kun je het beste een aantal laagjes aandoen, zodat je deze uit kunt doen wanneer je het te koud krijgt en vice versa. Goed ademende kleding houdt je koel in de zomer en veroorzaakt niet te veel onnodig zweet.
  • Luister naar je lichaam: natuurlijk zal je spierpijn krijgen, vooral in het begin of als je je routine verandert. Dit is normaal en zal afnemen naarmate je beter wordt. Heb je pijn aan het begin van je loop en wordt deze minder wanneer je spieren warmer worden, dan is er niets aan de hand en hoef je je geen zorgen te maken. Ervaar je ergens pijn, wordt deze tijdens het hardlopen erger en gaat het niet over, dan kan je beter even naar de dokter gaan.
  • Leuke gadgets: voor hardlopers zijn een groot aantal interessante gadgets beschikbaar. Vaak zijn dit horloges die je hartslag kunnen meten, maar met je telefoon kun je ook een aantal gratis apps downloaden. Deze kunnen meten waar je langs bent gegaan, wat je gemiddelde snelheid was en hoe lang de afstand die je hebt gelopen. Als je dit leuk vindt kun je deze data gebruiken bij je training om te zien hoe ver je bent gekomen en hoe je vooruit gaat.
  • Kies een interessante route: het mooie van hardlopen is dat je het kan doen waar je wilt en wanneer je wilt, zolang je je schoenen bij je hebt. Om het nog interessanter te maken kun je regelmatig je route veranderen, langer maken en langs interessante punten gaan. Of je nu van de stad houdt of van de natuur, je kan altijd een mooie route vinden.