De voordelen van een rappe wandeling

Wandelen is een sport die voor veel mensen makkelijk op te pakken is. Je kunt dit doen vanuit je huis, met een paar goede schoenen en een kaart op zak. De meesten zijn ook prima in staat om wandelen lang vol te houden, waardoor je, als je tijd hebt, schitterende stads- of natuurwandelingen kunt plannen die je langs allerlei bezienswaardigheden brengen onderweg. Daarnaast heeft Nederland vele wandelroutes van verschillende afstanden en deze kun je simpelweg op het internet vinden. Zo kun je terwijl je lichaamsbeweging krijgt ook nog wat zien van eigen land. Dit is niet alleen ontspannend, maar ook nog eens gezond. Er zijn een aantal gezondheidsvoordelen aan wandelen gekoppeld, zowel te maken met mentale als met fysieke gezondheid.

De fysieke voordelen

Een rappe wandeling doet je hartslag stijgen en je bloed sneller stromen. Hierdoor wordt je hartspier getraind en dus gezonder en je aderen worden opgerekt. De kans op een hartaanval of beroerte wordt aanzienlijk verminderd als je regelmatig wandelt. Ook helpt het je om een conditie op te bouwen, om je gewicht op niveau te houden of om juist af te vallen, het kan je botten versterken en je spieren ook. Wandelen wordt ook aangeraden aan mensen die te maken krijgen met een beginnend stadium van diabetes, met osteoporose en kan voor vrouwen de kans op borstkanker verkleinen. Het cholesterol in je bloed wordt minder en je zal je energieker en zelfverzekerder voelen.

De mentale voordelen

Daarnaast is ook gebleken dat een rappe wandeling een zeer positieve uitwerking heeft op mensen met depressie of die te maken hebben met stress in hun leven. Door te wandelen kun je alles even goed op een rijtje zetten en de dagelijkse bezigheden vergeten. Een wandeling kan een druk brein tot rust brengen, vooral als er veel te zien is onderweg. Veel dokters raden depressieve en gestreste mensen dan ook aan om af en toe even een time out te nemen en een wandeling te gaan maken.

Wandelen is gezellig

Je kunt alleen wandelen, maar je kunt er ook op uit trekken met iemand die je kent. Zo kun je even goed bijkletsen en samen genieten van de omgeving en de beweging. Als je lid wordt van een wandelvereniging, kun je nieuwe mensen leren kennen en routes organiseren en bewandelen. En als je het echt leuk vindt, de voordelen merkt en verder wilt gaan, kun je een bepaalde soort van wandelsport oppakken. Nordic walking, bijvoorbeeld, waarbij je met stokken ook je bovenlichaam traint, bergwandelen of snelwandelen.

Hoe kun je wandelen inpassen in je routine?

Ten eerste is het belangrijk dat je op een goed tempo wandelt om er de meeste gezondheidsvoordelen uit te kunnen halen. Als je hartslag niet versnelt, zoals wanneer je in een winkelstraat slentert, zijn de uitwerkingen aanzienlijk minder. Je kunt als regel aanhouden dat je 30 minuten per dag een rappe wandeling maakt en dit elke dag van de week.

Dit kun je makkelijk inbouwen bijvoorbeeld door de trap te nemen in plaats van de lift, door een bushalte eerder uit te stappen, door vaker ervoor te kiezen om te gaan lopen en niet de auto te pakken of door je eigen hond of die van de buren regelmatig voor een lange wandeling mee te nemen. De beste manier om er een succes van te maken is door het in te passen in je routine en door je voortgang te meten met bijvoorbeeld een pedometer. En als je dan een keer vrije tijd hebt, kun je dit gebruiken om een langere wandeling te maken door een mooie stad of langs de natuur.

Wat heb je nodig?

Het goede nieuws is dat je om te wandelen geen duur sportschoollidmaatschap nodig hebt en dat je het kan doen wanneer het jou uitkomt. Wat wel belangrijk is, is een goed paar schoenen. Heb je deze niet, dan kun je blaren ontwikkelen, pijn in je schenen en ook blessures. Er zijn speciale wandelschoenen beschikbaar, maar een paar dat je hak en voetboog ondersteunt is vaak al voldoende. Als het mogelijk is, kies dan altijd het gras om op te lopen, in plaats van het beton zodat schokken het beste worden geabsorbeerd.

Wandelen en ouderen

Een ander groot voordeel is dat wandelen ook voor ouderen erg goed te doen is. Vaak raden dokters ouderen aan om regelmatig een wandeling te maken bijvoorbeeld naar het park, naar de winkel of met de hond. Dokters adviseren met betrekking tot activiteiten die niet veel inspanning vereisen, zoals het spelen in een casino of online gokken, om dit niet te lang achtereen te doen. Vaak houdt dit in een lange zit aan een poker- of blackjack tafel zonder al e veel beweging. Willen de ouderen dit wel blijven doen, dan kunnen ze beter af en toe even opstaan, rekken en een stukje lopen voordat ze weer aan de tafel plaatsnemen.