Hardlopen; de voordelen, de geschiedenis en de techniek

Hardlopen onderscheidt zich van wandelen doordat de voeten beide een moment van de grond komen, terwijl als je wandelt altijd één voet de grond raakt. Veel mensen lopen, om gezonder te worden en omdat het een makkelijke sport is om te doen. Je kunt zonder jezelf ergens op te abonneren een rondje maken door het park en bij je eigen woning weer uitkomen waar je vervolgens kunt douchen en je dag kunt voortzetten. Je kunt je eigen route maken, komt onderweg interessante dingen tegen, zal niet gauw verveeld raken en kunt ook nog alles bijhouden met een speciaal daarvoor bestemde app. Vele redenen dus, om nu te beginnen met hardlopen, en er zijn er nog meer.

De voordelen van hardlopen

Als je gaat hardlopen, zal je dit eerst moeten opbouwen. Niemand kan meteen 10 kilometer rennen, tenzij ze op een andere manier al een conditie hebben gekregen. Ook al kan dit in het begin zwaar zijn, je zal snel vooruitgang merken en van de vele voordelen gebruik kunnen gaan maken. Zo zal je hart gezonder worden en je levensverwachting omhoog gaan.

Daarnaast kan hardlopen helpen bij het verliezen van gewicht of het handhaven van je huidige gewicht. Dit komt doordat hardlopen je spijsvertering versnelt, ook nog nadat je klaar bent en je ongeveer 100 calorieën verbrandt voor elke 1,5 kilometer dat je loopt. Ook zal je mentale gesteldheid verbeteren en wordt hardlopen voorgesteld aan mensen die lijden aan depressie. Tijdens het hardlopen kan er een opgetogen en euforisch gevoel ontstaan en als je een mooie route kiest, kan dit ook bijdragen aan een gelukkig gevoel.

De geschiedenis van het hardlopen

De mens begon waarschijnlijk al met rennen vlak nadat het op twee benen kon staan en zich rechtop begon voort te bewegen. De reden waarom we lange afstanden kunnen rennen komt van het feit dat we vroeger jagers en verzamelaars waren die soms lange tijd een prooi moesten achtervolgen. Als gevolg zien we nu grote kniegewrichten, veel zweetklieren, de achillespees en goed ontwikkelde bilspieren. Hardlopen als onderdeel van een competitie komt voort uit religieuze festivals georganiseerd in Griekenland, Egypte, Azië en Afrika en zijn terug te dateren tot zeker 1800 voor Christus.

Een kinematische omschrijving

Omdat hardlopen een doorlopende beweging is, is het moeilijk te bepalen waar het begin en waar het einde van een loopgang zich bevindt. Over het algemeen wordt de footstrike gezien als het eerste gedeelte van de loopgang en dit omschrijft het moment dat de voet de grond aanraakt. Dit kan alleen zijn als de hardloper al in beweging is. De knie werkt als shockdemper, de heup wordt uitgerekt en de hardloper landt of op de bal van de voet of op de hiel. Na de footstrike komt de midstance fase wat het moment beschrijft waarin de knie zich direct onder de heupen bevindt.

De volgende fase heet de voortstuwingsfase die loopt van de midstance tot de afzet van de grond en een naar achteren gestrekt been. Hierna volgt de swing fase en de voet beweegt zich weer naar voren waarna het weer opnieuw aan de cyclus begint. De bovenkant van het lichaam wordt vooral gebruikt om balans te behouden en dit wordt gedaan door de tegenovergestelde arm. Deze kunnen het beste op een hoek van 90 procent gehouden worden of minder en tijdens het zwaaien van de armen beweegt de torso ook mee. Als je aan het hardlopen bent heeft je hele lichaam dus voordeel.

Een goede hardlooptechniek

Om zo efficiënt mogelijk te hardlopen, is het verstandig om goed op je techniek te letten. Anders kan het minder effectief zijn, of kun je te veel energie gebruiken en er weinig voor terug krijgen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je een goede en rechte houding hebt en licht naar voren leunt zodat je zwaartepunt ook iets naar voren komt en je op de voorkant van je voet landt en niet direct op je hiel. Daarnaast kan je je schouders het beste relaxen en dus niet optrekken en je kin neutraal houden.

Ook is het belangrijk dat je consequent een bepaald aantal stappen per minuut doet en bij professionele hardlopers zijn dit er vaak 185 tot 200. Het verschil tussen lange afstandslopers en sprinters zit hem niet in het aantal stappen per minuut, maar de lengte van deze stappen. Sprinters lopen meer op hun tenen en gebruiken korte en snelle stappen terwijl lange afstandslopers een meer relaxte houding laten zien en een grotere stapafstand.

Beginnen met hardlopen

Ben je nu ook van plan om hard te gaan lopen? Bouw het dan vooral rustig op en vraag niet te veel van jezelf de eerste keer. Je zal al snel verbetering voelen in je eigen conditie en gesteldheid. Na een paar maanden consequent trainen kun je langere afstanden al beter volhouden en begin je echt van de sport te genieten. Of je nu hardloopt op een baan, op de weg of crosscountry, de meeste mensen kunnen na eenmaal begonnen te zijn niet meer stoppen.